DLL bestaat 80 jaar

Woensdag 1 juni 2016. Vandaag het 2e Midweekse Tussendoortje van ‘wsv De Laatste Loodjes’ dit jaar. De start is bij het NS-station in Haarlem en is bedacht en op papier gezet door Hans van der Ham. Haarlem is een oude stad, werd reeds in de 10e eeuw genoemd en kreeg in 1245 stadsrechten van graaf Willem II van Holland. Het is daardoor ouder dan Amsterdam dat in 1275 voor het eerst werd genoemd en in 1342 kreeg het stadsrechten van graaf Willem IV van Holland. Het eerste station Haarlem werd geopend op 20 september 1839, als een van de drie stations van de eerste Nederlandse spoorlijn (Amsterdam – Halfweg – Haarlem. In Haarlem kwam het eerste station juist buiten de Amsterdamse Poort te liggen. In 1842 werd het tijdelijke station even buiten de Amsterdamse Poort vervangen door een station op de huidige locatie Het oorspronkelijke stationsgebouw werd in 1906-1908 vervangen door een nieuw gebouw. Het is het enige station in Nederland in de Art Nouveau of Jugendstil-stijl, en een van de markantste gebouwen in de stad Haarlem. Om tien uur geeft Carla, die vandaag marsleider is, het startsein en vertrekken 33 wandelaars voor hun 20 kilometers lange tocht. De hekkensluiters vandaag zijn Ans en Willem. Vanuit het station gaan we richten Kruisweg en lopen langs het beeld van Kenau Simonsdochter Hasselaer. Zij speelde een grote rol in het beleg van Haarlem. Zij leefde van 1526 tot 1589.

Lees meer: Haarlemmerhout Route

DLL ADELAAR ROUTE 2016 066

Met de trein naar Haarlem voor een mooie wandeling naar Bloemdaal aan Zee en Zandvoort de start om 10 uur bij "De Broodzaak" onder de overkapping van NS Station Haarlem, het weer zag er goed uit met een lekker zonnetje we gingen in westelijke richting. En halverwege de Zeeweg gaan wij de Nationaal park de Kennermerduinen in en volgen de route naar Parnassia vlak voor we bij het strand kwamen werd de lucht donkerder met een klein spatje. Op het strand aan gekomen gaan we richting Zandvoort. Maar eerst nog onze lunch bij Beachclub San Blas. Maar na de lunch begon het flink te regenen en bij windkracht 8 was het een ware veldslag in de groep. Heel veel gingen over de boulevard en een groep over het strand, naar Zandvoort. Hier aangekomen was alleen de stand groep aanwezig de andere waren door gelopen en de trein naar huis gepakt. Bij het station van Zandvoort aan gekomen was het beslissen wat doen we nog een paar namen de trein en bleven we met 16 wandelaars over om het laatste stuk naar Overveen af te maken. Gelukkig werd het een beetje droog en de wind was ook minder. Bij Kraantje Lek, de zandheuvel naar beneden en naar het Station van Overveen. Hier waren nog een paar wandelaars die vlak voor ons gelopen hebben. Nog even wat gedronken en terug naar huis. Hans bedankt voor het uitzetten van de route en Carla voor het begeleiden van de route deze dag. Het was een eeneveerende wandeling die we niet gauw vergeten.

Anke Hooijschuur.

Lees meer: De Parnassia Route

Woensdag 14 oktober 2015, het 7e en laatste Midweekse Tussendoortje van 2015. We starten vandaag vanuit de horecagelegenheid op Spoor 1 van het Amsterdamse Centraalstation. Deze tocht is uitgezet door Cor Brasser die vandaag ook de marsleider zal zijn. Om 10.00 uur verlaten ruim 60 wandelaars het station en via het Staionsplein, Haarlemmerstraat en de Haarlemmerdijk bereiken we de Haarlemmerpoort. De Haarlemmerpoort of Willemspoort aan het Haarlemmerplein is in feite de vijfde Haarlemmerpoort die voorkomt in de geschiedenis van Amsterdam. In 1837 was de voorganger van de huidige poort, de in 1618 naar ontwerp van Hendrick de Keyser voltooide Haarlemmerpoort, zo bouwvallig geworden dat besloten werd tot afbraak. Drie jaar later verrees, vlak bij de plek van de vorige, de huidige poort. De Willemspoort staat officieel op naam van architect Cornelis Alewijn (1788-1839), maar is hoogstwaarschijnlijk de facto van de hand van B. de Greef, zijn assistent-architect. De poort werd geopend op 27 november 1840, toen koning Willem II, een dag vóór zijn inhuldiging, door deze poort de hoofdstad binnenreed. Vandaar de tweede naam Willemspoort. Hiervan getuigt nog een inscriptie aan de binnenzijde. Na de Haarlemmerpoort bereiken we weldra het Westerpark. Hier kregen we gezelschap van het hondje Floortje, die het wel leuk vindt tussen al die wandelaars tot ongenoegen van zijn baasje.

Lees meer: Amsterdamse Parkentocht

Woensdag 16 september 2015, vandaag het 6e Midweekse Tussendoortje van 2015 georganiseerd door de wandelvereniging ‘De Laatste Loodjes’ uit de Zaanstad. Deze tocht is bedacht en uitgezet door Hans van der Ham. De start is vandaag vanuit het N.S. Station Sloterdijk waar zich om 09.45.  46 wandelaars hebben verzameld. Na het “koppen tellen” door de marsleider, Ben Hooijschuur, vertrekken we vergezeld door een miezerig regentje. Na het verlaten van het station bereiken we spoedig Sloterdijk. Sloterdijk is een dorp dat behoorde tot de voormalige gemeente Sloten, tegenwoordig maakt het deel uit van de stad en gemeente Amsterdam. De gemeente Sloten omvatte de dorpen Sloten, Sloterdijk, Osdorp en enkele buurtschappen. Het gemeentehuis van de vroegere gemeente stond te Sloterdijk. Per 1 januari 1921 werd de gemeente Sloten door de gemeente Amsterdam geannexeerd.

Lees meer: Van Pont naar Pont

Spaarne

Tussen 9 en 10 uur verzamelden zich steeds meer wandelaars bij "de Broodzaak" bij station Haarlem. 39 deelnemers hadden zich vooraf opgegeven. Helaas vielen er 2 af vanwege omstandigheden, maar 10 mensen kwamen spontaan mee wandelen, zodat we om 10 uur met 47 deelnemers op stap gingen.

We begonnen aan een stuk door het oude Haarlem. Langs het Spaarne lopend zagen we al snel Molen de Adriaan. Langs de voormalige Koudenhorn kazerne (nu politiebureau) liepen we door mooie straatjes en vervolgens weer naar het Spaarne. Ook het Teylers Hofje werd door de hele groep bekeken doordat we er allemaal een rondje liepen. We staken het Spaarne over om Molen de Adriaan van dichtbij en ook van onderen te bewonderen. Daarna vervolgden we onze weg langs het Spaarne. Het was genieten van een prachtig zicht op het Teylersmuseum (oudste museum van Nederland), het Spaarne , de Waag en de Bavo op de Grote Markt. We passeerden de woning van Mart Smeets met een herkenbare gevelsteen met basketbal...

Lees meer: Spaarne en Mooie Nel route

Woensdag 10 juni 2015, het 3e Midweekse Tussendoortje van dit jaar en tevens de 8e etappe van het Willibrorduspad. De start is ditmaal bij het station Abcoude NS en zal gaan naar Naarden-Bussum NS. Het is een schitterende wandeldag en 40 wandelaars weten Abcoude te vinden. Abcoude werd voor het eerst genoemd in een uit 1085 stammend verslag van de bisschop van Utrecht waarin men het heeft over ’habitatores de Abecenwalde’, oftewel ‘de inwoners van Abecenwalde’. Op de (vaak betwiste) grens van het toenmalige graafschap Holland en het Bisdom Utrecht lag het slot Abcoude. Hiervan werd het eerst melding gemaakt tijdens de verwoesting van de hand van Gijsbrecht van Amstel in 1274. Het kasteel is later herbouwd geweest maar heden zijn enkel nog de fundamenten zichtbaar in het landschap met daar omheen de herstelde slotgracht. Op 1 januari 2011 is de gemeente Abcoude samengevoegd met de gemeente de Ronde Venen. De nieuwe gemeente de Ronde Venen bestaat uit de plaatsen Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Abcoude, Baambrugge, Amstelhoek en De Hoef. Om 10.20 uur vertrekken de 40 wandelaars, onder aanvoering van Cees Moerbeek en Dick Koning, van af het station en bereiken weldra het prachtige riviertje Gein. Het Gein is een riviertje van ongeveer 6 km lengte tussen Driemond en Abcoude. Het verbindt de Gaasp met de Angstel.

Lees meer: Willibrorduspad 8e etappe

Rondje Schoorlse duinenHet eerste Tussendoortje van 2015 hebben we weer gehad. Op woensdag 8 april gingen we met 39 deelnemers de Schoorlse Duinen van binnen en van buiten bestuderen. Een prachtige omgeving waarbij in eerste instantie de duinen zeer nadrukkelijk aanwezig zijn, maar ook de bossen en het strand waren in de route opgenomen. De afstand was 19 km lang 'puur pittig'. De start was om 10.00 uur vanuit Hotel Restaurant De Viersprong in Schoorl. Na eerst nog een kop koffie gedronken te hebben gingen we aan de wandel. We liepen in de richting van Camperduin. Om op die duinrand te komen, beklommen wij ter hoogte van het Bezoekerscentrum twee zeer steile trappen. Via het pittoreske centrum van Groet bereikten we het strand in Camperduin, waar een strandsuppletie en duinaanleg bij de Hondsbossche Zeewering gaande is. Een kilometer lang liepen we over het mulle zand tot Hargen aan Zee. Toen weer het duingeboed in en gingen we dwars over een soort van 'Sahara' met heuvels. Wel heel mooi om te zien en heel zwaar. Het zand hadden we nu wel gehad en kwamen gelukkig op de klinkers van de Nieuweweg. Een verademing en na circa 11 km bereikten we de rust bij De Berenkuil, speciaal voor ons gezelschap geopend. Onze gastheer Robert Blokker zorgt voor een heerlijke soep. Nadat we hier 45min gezeten hadden en allemaal wat lekkers hadden genuttigd zochten we het gedeelte van de Schoorlse duinen tussen Schoorl en Bergen op. Dit laatste stukje had ook nog een lekker klimmetje waar de kuiten het echt wel  moesten ontgelden. Het was ook niet voor niets de Klimweg. En voor dat we het wisten kwamen we aan bij de Viersprong waar we nog lekker even wat gedronken hebben en van het zonnetje konden genieten. Het was een mooie maar pittige wandeling met s'morgens mistig weer maar na de stop kwam het zonnetje lekker door. Groetjes Anke Hooijschuur

schoorlse duinen 2015 031 schoorlse duinen 2015 095 schoorlse duinen 2015 099 schoorlse duinen 2015 107

Fotoalbum 2017

Klik hier voor het fotoalbum van 2017

Klik op het logo voor onze Facebook pagina

Onze sponsor

Bezoek de website van onze sponsor:

Klik hier voor website "Liv Ourdoor" (onze sponsor)