DLL bestaat 80 jaar

Willibrorduspad 6e etappe

Woensdag 24 april 2013, vandaag organiseerde onze wandelvereniging “De Laatste Loodjes” de 6e etappe van het Willibrorduspad die in januari en maart, onder barre en  ijzige omstandigheden, door Ans en Willem Deumer is uitgezet, voorgelopen en gecontroleerd.  Ze hebben het overleeft en vandaag konden we genieten van een schitterende wandeling onder ideale weersomstandigheden. Er werden al enige korte rokjes en broeken gesignaleerd. Er hebben 43 wandelaars ingeschreven. Maar voor ik met het verslag begin wil ik beginnen een treurig onderwerp.
Begin deze week is onze trouwe medewandelaar, Dirk Balk, bij een actie van zinloos geweld gevallen en in het ziekenhuis beland met een gebroken heup. Wij wensen Dirk een voorspoedig herstel en hopen hem spoedig weer bij een wandeling te kunnen begroeten. Dirk, sterkte en tot spoedig.

Nu dan het wandelverslag.
De meeste van de 42 wandelaars komen naar Halfweg met de trein waar zij om 9.27 uur arriveren en lopen naar de start bij Hotel Restaurant “De Keizerskroon”. Hier is het biljart omgetoverd tot koffiebar waar de koffiekopjes op ons staan te wachten. Ook de koffie staat klaar  in een grote kan zodat iedereen snel een warme kop koffie heeft. Een prima service.
Halfweg ontleent zijn naam aan de ligging halverwege de steden Amsterdam en Haarlem. De Spaarndammerdijk ter plekke vormde eeuwenlang de scheiding tussen de watermassa's van het Haarlemmermeer en het open IJ. Al in 1492 werden er houten afwateringssluizen in deze dijk aangelegd. Later werden deze vervangen door de drie stenen sluizen die er tot op de dag van vandaag liggen: de Westsluis (1558), Middelsluis (1583) en Oostsluis (1566).
In 1632 werd de trekvaart tussen Amsterdam en Haarlem in gebruik genomen. Deze was halverwege onderbroken door het sluizencomplex, waardoor reizigers moesten overstappen. Dit was de basis voor het ontstaan van het dorp. Voordien heette dit gebied Houtrijk en Polanen. Langs de Haarlemmertrekvaart werd een jaagpad aangelegd, de tegenwoordige Haarlemmerweg (N200).
Station Halfweg-Zwanenburg is een spoorwegstation de 'Oude Lijn' tussen Amsterdam en Haarlem. Nabij deze plaats lag tot 1927 het station Halfweg, dat werd geopend op een onbekende datum tussen 20 september 1839 en 1 januari 1842. Het was daarmee een van de oudste stations van Nederland. Op 2 oktober 1927 werd het gesloten. Het nieuw station werd op 9 december 2012 geopend. De openingsdatum was aanvankelijk gesteld op december 2011, werd verschoven naar juni 2012, maar werd uiteindelijk 9 december 2012.De onvoorziene tegenvaller was o.a. een archeologische vondst, een oude Napoleontische verdedigingstoren uit 1812, weer afgebroken in 1815, ter hoogte van het beoogde zuidelijke perron.
Na de koffie vertrekken we om 10.15 uur en lopen via de Dubbele Buurt naar de oude Spaarnwouderdijk waar we verwelkomt worden door een kudde schapen. Rechts van ons ligt de Groote Braak, een oude dijkdoorbraak die in verbinding staat met de Haarlemmervaart.
In 1675 lag Halfweg op een smalle landengte tussen het Houtrak en het Spieringmeer. Het Houtrak stond in open verbinding met het IJ, toen nog een soort binnenzee van de Zuiderzee, dat doorliep tot onder Beverwijk. Het Spieringmeer was het noordelijk gedeelte van het toen almaar groter wordende Haarlemmermeer. De Spaarndammerdijk tussen Haarlem en Amsterdam beschermde een groot poldergebied ten zuiden daarvan tegen het zeewater. De Spaarndammerdijk bij Halfweg hield het niet in de nacht van 4 op 5 november 1675 toen een hevige noordwesterstorm opstak. Er ontstond achter de doorgebroken dijk een gat met een diameter van ongeveer 140 meter en een diepte van bijna tien meter.
Het zat de herstelwerkers niet mee. Op 18 en 19 december 1675 woedde opnieuw een zware noordwesterstorm. De kistdam in aanbouw werd volledig weggeslagen en alle gedane moeite bleek vergeefs. Er zat weinig anders op dan, tegen nog veel hoger kosten dan aanvankelijk begroot, opnieuw te beginnen. Nu werden er ter bescherming van de opnieuw te bouwen kistdam voor het gat in de dijk eerst enkele schepen tot zinken gebracht. Daarna verliepen de werkzaamheden opmerkelijk snel en voorspoedig. Al in maart 1676 was de dijk hersteld. Aan het einde van de dijk komen we langs een Banpaal uit 1624. Een banpaal is een (meestal) stenen paal die de grens van de banne (het rechtsgebied) aangeeft van een stad. Banpalen markeren daarmee tevens de stadsgrenzen. Na de Spaarndammerdijk lopen we onder de nieuw aangelegde A5 door en komen in het Natuurgebied “Spieringhorn” dat we doorkruizen via het Brettenpad. De naam Spieringhorn is ontleend aan het poldergebied dat hier lag tot in de jaren zestig van de 20e eeuw. Bij de Australiënhavenweg verlaten we het natuurgebied en komen in de Amsterdamse wijk Geuzenveld, dat tussen 1952 en 1959 is gebouwd. Via het Eendrachtspark en het Heksenpad bereiken we het Sloterpark, een park gelegen rond de Sloterplas in stadsdeel Nieuw-West in Amsterdam. Het park is opgehoogd met grond uit de afgegraven bovenlaag van de vroegere Sloterdijkermeerpolder, die tussen 1948 en 1956 werd vergraven tot Sloterplas en is circa 30 meter diep. Het Sloterpark is aangelegd tussen 1958 en 1974. In het noordelijk deel van het Sloterpark bevindt zich op een heuvel het Groot Landschap, een kunstwerk in cortenstaal  (weer vast staal, geen roestvast staal)uit 1974 van de beeldhouwer Wessel Couzijn (1912-1984). Aan de Sloterplas is onze lunchpauze bij Grand Café Restaurant Sloterplas, we hebben nu 10 kilometer afgelegd. Hier waren ze, ondanks we van tevoren hadden afgesproken dat we met zo’n 40 personen zouden komen, niet echt voorbereid om een grote groep te ontvangen. Het bedienend personeel deden hun uiterste best maar kon niet verhinderen dat sommigen van ons lang moesten wachten op hun uitsmijter of broodje kroket. Na de lunch gaan we verder langs de oever van de Sloterplas en bereiken het Christoffel Plantijnpad. We lopen nu door de wijken Osdorp, Slotervaart en Nieuw Sloten en bereiken via de Anderlechtlaan  de Nieuwe Meer en lopen door het natuurgebied De Oeverlanden. De Nieuwe Meer is een smal meer ten zuidwesten van Amsterdam. Het vormt de verbinding tussen het riviertje de Schinkel in Amsterdam en de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Aan de zuidzijde grenst het meer aan het Amsterdamse Bos. Aan de noordzijde ligt het Jaagpad en het Natuur- en recreatiegebied De Oeverlanden. De Oeverlanden is een onbedoeld stukje nieuwe natuur dat zich sinds de jaren zestig ontwikkeld heeft op een vergeten plek ingeklemd tussen de gehele noordoe¬ver van de Nieuwe Meer en de snelweg A4 naar Schiphol.
Na de Schinkelsluis, waar vele wandelaars zichzelf verwennen met een heerlijk Italiaans ijsje, en het IJsbaanpad, met links van ons het gerenoveerde Olympisch Stadon, bereiken we spoedig het NS-station Amsterdam-Zuid. Hier nemen we afscheid van elkaar en mogen Ans en Willem vele complimenten en bedankjes in ontvangst nemen voor deze mooie tocht. Met een klein groepje gaan we nog iets drinken op het Zuid Plein waarna we definitief naar huis gaan. Het einde van een mooie, zonnige wandeldag.
Ans en Willem Deumer

Fotoalbum 2018

Klik hier voor het fotoalbum van 2018

Facebook

Klik op het logo voor onze Facebook pagina

Onze sponsor

Bezoek de website van onze sponsor:

Klik hier voor website "Liv Ourdoor" (onze sponsor)

Ga naar boven