DLL bestaat 80 jaar

Woensdag 23 juli 2014, Dag van Nationale Rouw ter nagedachtenis van de slachtoffers van Flight MH17. Hierbij verloren 298 passagiers en bemanningsleden, waaronder 193 Nederlanders, het leven. Ondanks deze treurige dag verzamelen 50 wandelaars zich rond tien uur bij het Muiderpoortstation voor het Rondje IJburg, georganiseerd door de wandelsport vereniging ‘De Laatste Loodjes’, met name Hans van der Ham die deze tocht heeft bedacht en uitgezet. Het weer is uitstekend, volop zon en een verfrissende wind die het wandelen aangenaam maakt De eigenlijke start is in het ‘Café de ponteneur’ op de hoek van de Pontanusstraat en de Tweede van Swindenstraat. Johannes Isacus Pontanus (geb. op zee bij Elseneur (Helsingør, stad in Denemarken), 21 januari 1571 - overl. Harderwijk, 7 oktober 1639) was een Nederlandse arts, wijsgeer en historicus. Jean Henri (ook: Jan Hendrik) van Swinden (geb. Den Haag, 8 juni 1746 – overl. Amsterdam, 9 maart 1823) was een Nederlandse wis- en natuurkundige Het Muiderpoortstation was van 1896 tot 1937 een laaggelegen halte aan de spoorlijn Amsterdam - Hilversum. In 1932 werd begonnen met de aanleg van de verhoogde spoorbaan tussen Amsterdam CS en het nieuw te bouwen Amstelstation en werd het oude station vervangen door het huidige, hoog gelegen station. Het station werd op 15 oktober 1939 geopend. In de Tweede Wereldoorlog werden ruim 11.000 Joodse burgers, die van de Hollandse Schouwburg naar kamp Westerbork werden gedeporteerd, hier op de trein gezet. Een plaquette op het Oosterspoorplein herinnert ons hier aan.

Vanaf het station lopen we eerst naar ‘Café de ponteneur’ voor een kopje koffie en een eventuele sanitaire stop. Hierna gaan we via de Celebesstraat en de Valentijnkade naar het Flevopark. Het Flevopark kreeg zijn huidige vorm door de inspanningen van Jac P. Thijssen om het gebied tussen de Joodse Begraafplaats en het Nieuwe Diep tot één park te vormen. We bereiken het Flevopark aan de achterzijde van de Joodse Begraafplaats. Hier werd van 1714 tot 1942 ± 100.000 Joodse burgers begraven. Nadat in 1956 een deel van de begraafplaats werd verkocht, zijn 28.00 graven overgebracht naar de, in 1914 in gebruikgenomen begraafplaats in Diemen, overgebracht. In het Fevopark lopen we langs Het Gemaal dat in 1880 werd gebouwd. Het verving de hier vanaf 1631 staande Oetewaler watermolen en diende om de Oetewaler Polder droog te houden. Na het Flevopark bereiken we de 780 meter lange Nesciobrug, genoemd naar de prozaschrijver Nescio, omdat deze destijds -begin 20e eeuw- met zijn vrienden lange wandelingen maakte op de Diemerzeedijk, en is geopend op 7 juni 2006. We lopen over de brug en komen op de voormalige vuilstort Diemerdijk, nu Diemerpark, een natuur en wandelgebied. Lopend over het Han Rensenbrinkpad. Han Rensenbrink is voormalig hoofd van de educatieve dienst van Artis. Hij presenteert vanaf de jaren ’50 diverse natuurgerelateerde programma’s bij de NCRV,  bereiken we het zuidelijk deel van IJburg. Hier staan mooie, maar vooral grote, villa’s. Na een korte wandeling langs de buitenzijde van IJburg bereiken we Blijburg aan Zee waar we onze rust hebben. Blijburg is een reizend strandconcept van IJburg en ontstaan in 2002 en opgebouwd met sloophout en rest materialen. Het werd en wordt gebouwd op kale, net opgespoten, stukken land die bedoeld zijn voor huizenbouw. Het is in 2010 voor de derde maal verhuist. Na de rust verder over de boulevard, IJburglaan en de Jan Olphert Vaillantlaan naar de Diemerzeedijk op het ‘vaste land’. Op de IJburglaan zien we recht voor ons de Enneüs Heermabrug, een ontwerp van de Engelse architect Nicolas Grimshaw. De brug is vernoemd naar de politicus Enneüs Heerma (Rijperkerk, 23 december 1944 - Amsterdam 1 maar 1999) wethouder van Economische Zaken in Amsterdam. Het is de eerst opgeleverde brug in IJburg en werd geopend in 2001. De twee grote overspanningen zijn elk 75 meter lang. De brug is totaal 230 lang, 38 meter breed en 26 meter hoog. Het is een van de grootste bruggen van Amsterdam. als we op de Diemerzeedijk lopen hebben we rechts een zicht op de Enneüs Heeremabrug. Even verderop, na het viaduct van de Ringweg-Oost, staat het Gemeenlandshuis, gebouwd in 1727 door Cornelis van der Does. Het is twee en een halve eeuw het statige onderkomen geweest van het 'Hoogheemraadschap van den Zeeburg en Diemerdijk'.  Boven de deur een grote gevelsteen met de tekst:

“hIC De fretI bataVI furore ArCenDo agrIs tVenDIs agItVr”.

vrij vertaald:

“hier wordt gehandeld, over ’t beveiligen der landerijen, door ’t betemmen van de woede der Zuiderzee”

Er wordt door sommigen gezegd dat de gouden letters een jaartal vormen, maar hier is niets van bekend. Even later komen we langs ‘Camping Zeeburg’ met z’n vrolijk gekleurde huisjes en gaan de trap op van de Amsterda bov msebrug, geopend in 1957, de verkeersbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. We volgen nu de Zuiderzeeweg tot de Schellingwouderbrug, geopend 1957. Via de trap gaan we naar beneden en komen op de Schellinwouderdijk. Hier krijgen we een extraatje, n.l Het Rondje van Hans, we lopen via de Paterslaan naar het kleine Schellingwouderkerkje. Het is een zaalkerk uit de 17de eeuw, in 1835 geheel gerestaureerd. Het huidige uiterlijk is van 1866. Een zaalkerk is een rechthoekig kerkgebouw, vaak met een ronde nis, apsis genaamd, waar het altaar zich bevind. Na het kerkje gaan we naar de Oranjesluizen. Hier moeten we geruime tijd wachten totdat alle schepen in en uit de sluizen zijn gevaren. Op 29 april 1870 legde koning Willem III de eerste steen voor het sluizencomplex. Er was toen al vijf jaar met veel tegenslag gewerkt aan de aanleg van de kistdam die het grootste deel van de afsluiting vormde. Op 25 september 1872 voer het eerste schip door de sluis. Het sluizencomplex bestaat uit drie sluizen, 2 van 67 meter lang en 14 meter breed en 1 sluis van 90 meter lang en 18 meter breed en zijn bestemd voor de kleine binnenvaart en de pleziervaart.. Door toenemende drukte in de jaren '70 en '80 van de 20e eeuw ontstonden soms gevaarlijke situaties wanneer beroepsvaart en plezierschepen door dezelfde sluis wilden. Bovendien waren binnenvaartschepen sinds 1872 aanzienlijk groter geworden. Daarom werd een aparte sluis gebouwd voor de grote binnenvaart, de Prins Willem-Alexandersluis. Deze werd in 1995 geopend. Deze sluis heeft een afmeten van 200 meter lang en 24 meter breed. Tussen 1997 en 2000 werd het oude complex ingrijpend gerenoveerd en gemoderniseerd: de fundering werd vernieuwd en de sluizen kregen dubbelkerende deuren. Een kunstwerk herinnert aan de renovatie. Het einde van de wandeltocht is in zicht. We vervolgen onze weg over de Zuider IJdijk tot de Amsterdamsebrug. Nu steken we het Amsterdam-Rijnkanaal wel over en komen weer in het Flevopark. Het is inmiddels bijna vier uur en klokslag vier uur stoppen we om één minuut stil te staan ter nagedachtenis aan alle slachtoffers van Flight MH 17. We gaan onder de Insulindeweg door en zullen onze weg vervolgen door de Javastraat in de Indische Buurt naar ‘Café de ponteneur’. Hier ontstaat echter enige verwarring, helaas is er weer een grote groep wandelaars die menen van de geplande route te moet afwijken om het station te bereiken. Het motto van deze wandelingen is ‘Samen uit, samen thuis’. Mensen, laten we alstublieft bij elkaar blijven tot het einde van de wandeling, dit voorkomt veel ergernis en verwarring. Met een klein groepje bereiken we via de officiële route ‘Café de ponteneur’ waar we afscheid van elkaar nemen. Het einde van een verrassende tocht waarvoor we Hans hartelijk danken. Graag zien we jullie weer terug op woensdag 6 augustus bij Rondje Het Gooi. Hierbij willen we u een stukje van Het Gooi laten zien wat voor velen onbekend is n.l. de oude vissersbuurt,  de dorpskern en andere leuke en interessante plekjes van Huizen en niet te vergeten de, hopelijk bloeiende, Limitischeheide en de Tafelbergheide. Willem Deumer.

GPS verslag

Foto verslag

Fotoalbum 2017

Klik hier voor het fotoalbum van 2017

Facebook

Klik op het logo voor onze Facebook pagina

Onze sponsor

Bezoek de website van onze sponsor:

Klik hier voor website "Liv Ourdoor" (onze sponsor)

Ga naar boven